powered by Agones.gr - livescore

Τρίτη

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΡΓΑΖΩΜΕΝΩΝ ΣΤΟΥΣ Ο.Τ.Α ΤΟΥ Ν.ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΥΠΛΛΗΛΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΡΟΣΤΑΜΕΝΩΝ

 Προτάσεις επί του νομοσχεδίου "Αξιοκρατία, συμμετοχή και αποτελεσματικότητα στην διοίκηση"
Στα πλαίσια της εκ θέσεως υποχρέωσής μας να συμμετέχουμε στη διαδικασία διαβούλευσης για τη σύνταξη του νέου νόμου για την αξιολόγηση των υπαλλήλων και την επιλογή
προϊσταμένων σας θέτουμε τις βασικές μας θέσεις.
Καταρχήν, θα θέλαμε να θέσουμε τις βασικές αρχές πάνω στις οποίες θα πρέπει να στηριχτεί οποιαδήποτε νομοθετική προσπάθεια:
· Ενώ προφανώς οι εργαζόμενοι είναι αυτοί που παράγουν το κάθε προϊόν, η αποδοτική μέθοδος παραγωγής, η επιλογή κατάλληλων εργαζομένων και κυρίως η εκπαίδευση και οργάνωσή τους αποτελούν ευθύνη αυτών που ασκούν τη διοίκηση.

·Ενώ η δουλειά είναι κοινωνικό δικαίωμα του κάθε ανθρώπου πρόθυμου να προσφέρει στο σύνολο, η θέση από την οποία ο καθένας προσφέρει οφείλει να λαμβάνει υπόψη και τις ανάγκες του κοινωνικού συνόλου.
· Το κοινωνικό πρόσωπο μιας οργανωμένης κοινωνίας πρέπει να είναι δίκαιο έναντι όλων και να εκπαιδεύει τους πολίτες στο να αποβλέπουν και να ενδιαφέρονται για το κοινωνικό καλό.
Σχολιάζοντας  το παρών νομοσχέδιο οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι αυτό εισάγει μια σημαντική καινοτομία, αυτή της αμφίδρομης κρίσης, δηλαδή και οι κρίνοντες κρίνονται. Είναι μια καινοτομία η οποία πρέπει να αξιοποιηθεί με αποδοτικό όμως τρόπο. Εκείνο που δεν πρέπει να λησμονείται είναι η αφετηρία εφαρμογής του νομοσχεδίου, δηλαδή σε ποιο περιβάλλον θα εφαρμοστεί αυτό. Σήμερα, η πλειοψηφία των προϊσταμένων έχει τοποθετηθεί χωρίς αξιόπιστη και αυστηρή διαδικασία επιλογής (αρκετές φορές με κριτήρια κομματικά, μηχανισμών ή εξυπηρετήσεων). Πρέπει, δυστυχώς, να παραδεχτούμε ότι η εμπειρία ημών των εμπλεκομένων δείχνει ότι, κατά το επιεικέστερο, δεν πρόκειται για την αφρόκρεμα  της υπαλληλίας. Με βάση τις προβλέψεις του νομοσχεδίου αυτοί καλούνται να κρίνουν τους υπόλοιπους και αυτή η κρίση τους (αξιολόγηση) θα είναι καθοριστική για το ποιοι θα τους διαδεχτούν (προβλέπεται υψηλή ποσόστωση της βαθμολογίας αξιολόγησης και 30% προσαύξηση μοριοδότησης στον πρώτο κτλ). Πρακτικά, όποιον ‘’επιθυμεί’’ ο νυν προϊστάμενος πριμοδοτεί ισχυρά για διάδοχό του. Η ασφάλεια έναντι της πιθανής κακής χρήσης αυτής της εξουσίας, που το παρόν νομοσχέδιο δίνει στον νυν προϊστάμενο-αξιολογητή, είναι ο έλεγχος μέσω της αντίστροφης κρίσης από τους υφισταμένους, αφενός με την αποδοχή ή όχι της κατάταξης των τριών πρώτων αξιολογηθέντων και αφετέρου με την ευθεία κρίση των υφισταμένων επί του προϊσταμένου τους κατά τη διαδικασία της δικής του αξιολόγησης.
 Όσον αφορά στο πρώτο στοιχείο εντοπίζονται δύο σοβαρά προβλήματα:
α) η μη αποδοχή της κατάταξης των τριών πρώτων μπορεί να γίνει από τον κάθε ένα από τους υφισταμένους για λόγους ιδίου συμφέροντος (πχ. ο καθένας να επιθυμεί τον εαυτό του ως πρώτο) ή  να διαφωνεί με την κατάταξη για δευτερεύοντες λόγους μη αξιόλογους (πχ. θεωρεί ότι ο τρίτος έπρεπε να είναι δεύτερος) οπότε τελικά η απόρριψη της αξιολόγησης του προϊσταμένου συχνά δε θα εκφράζει τίποτε το ουσιαστικό.
β) ακόμη και μία εύστοχη και εύλογη απόρριψη της κρίσεως του προϊσταμένου από τους υφισταμένους τους οδηγεί στην ύπαρξη δεύτερου αξιολογητή, του ιεραρχικώς ανωτέρου, ο οποίος όμως συχνά εμφανίζει τις ίδιες αδυναμίες με τον α αξιολογητή και πιθανότατα να υπόκειται στις ίδιες πιέσεις-συμφέροντα κτλ και άρα να αξιολογήσει με όμοιο επί της ουσίας τρόπο.
Όσον αφορά το δεύτερο στοιχείο, μπορούμε με ασφάλεια να υποθέσουμε ότι σε ευαίσθητες υπηρεσίες (νοσοκομεία, πολεοδομίες, εφορίες κτλ) και όπου τυχαίνει σήμερα σε θέσεις ευθύνης να βρίσκονται άτομα με διασυνδέσεις με ανώτερα στελέχη, υπηρεσιακά ή πολιτικά, και σε διαπλοκή με διάφορα κυκλώματα, ενώ οι υφιστάμενοί τους γνωρίζουν την μη καταλληλότητά τους για τη θέση που κατέχουν είναι αμφίβολο αν  θα υπάρξει η κρίσιμη πλειοψηφία των υπαλλήλων που θα τολμήσουν να αξιολογήσουν αρνητικά τον προϊστάμενό τους, γνωρίζοντας μάλιστα ότι αυτός θα εξακολουθήσει να είναι προϊστάμενός τους και αμέσως μετά την αρνητική αυτών κρίση. Λάβετε δε υπόψη ότι σε τμήματα με πέντε-έξι ή και λίγο παραπάνω προσωπικό, όπως είναι και το συνηθέστερο, η μυστικότητα της ψήφου μάλλον είναι αδύνατη. 
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο λοιπόν θεωρούμε ότι, παρότι εισάγει την καινοτόμα δυνατότητα λόγου και κρίσης και στους υφισταμένους, δε θα επιφέρει την ζητούμενη αντικατάσταση των ακατάλληλων που σήμερα καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης ενώ ταυτόχρονα θα επιφέρει σημαντική επιδείνωση των σχέσεων των υπαλλήλων και του κλίματος συνεργασίας εντός του οποίου θα πρέπει να εξακολουθούν να βρίσκονται οι συν-εργαζόμενοι.
Η δική μας πρόταση που στηρίζεται στη βασική δομή του προτεινόμενου νομοσχεδίου έχει δύο βασικά σκέλη:
Το πρώτο λέει ότι αντί η κρίση των υφισταμένων ενός τμήματος υπαλλήλων να έχει ένα ενδεχομένως αρνητικό πρόσημο και μάλιστα με έκφραση κρίσης επί συγκεκριμένου προσώπου (το οποίο βρίσκεται σε θέση ισχύος μάλιστα) να τροποποιηθεί ώστε να έχει θετικό και μόνο πρόσημο,  δηλαδή οι υπάλληλοι να κρίνουν τον καταλληλότερο για προϊστάμενό τους μεταξύ των υποψηφίων. Κάθε υπάλληλος επιλέγει αυτόν που θεωρεί καταλληλότερο για προϊστάμενο σε μυστική ψηφοφορία και ευθέως ανάλογα με τους ψήφους που ο κάθε υποψήφιος συγκέντρωσε προκύπτει η σχετική μοριοδότηση (σύστημα που ήδη έχει εφαρμοστεί επιτυχώς για την επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων). Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να εκμεταλλευτούμε τη πρωτοφανή δυνατότητα που δίνει το νομοσχέδιο διαμορφώνοντας κατάλληλα την από τα κάτω κρίση.
Το δεύτερο σκέλος έχει να κάνει με την αδήριτη ανάγκη της υποβολής όλων των υποψηφίων σε εξετάσεις. Είναι ασυγχώρητη αδυναμία της πολιτείας μας που επί δεκαετίες ανέχεται να νέμονται θέσεις ευθύνης άνθρωποι που απλά δεν είναι οι καλύτεροι. Πρέπει να αποδεχτούμε ως κοινωνία ότι κοινωνική ευαισθησία είναι να επιλέγω ‘’μανιωδώς’’ τους καλύτερους για τις πιο υπεύθυνες και καίριες θέσεις. Υπάρχουν πολλές μέθοδοι εξέτασης μέσω των οποίων μπορούν να εντοπιστούν οι καλύτεροι ή τουλάχιστον να κοσκινιστούν οι μέτριοι (εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ με εξέταση διοικητικών ικανοτήτων, οργάνωσης, διαχείρισης προσωπικού και γνωστικού αντικειμένου). Είναι, δυστυχώς, σχεδόν βέβαιο ότι σε ενδεχόμενο καθιέρωσης τέτοιων εξετάσεων πολλοί από τους σήμερα κατέχοντες θέσεις ευθύνης δε θα τολμήσουν να συμμετάσχουν και έτσι αυτομάτως θα βελτιωθεί δραστικά το επίπεδο της διοίκησης στη χώρα.

Είναι ζωτική ανάγκη του τόπου μας η ριζική αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης και αυτή μπορεί να επιτευχθεί πρωτίστως με την αυστηρή επιλογή των καλύτερων για τις θέσεις ευθύνης. Και όταν στις θέσεις αυτές υπηρετούν οι καλύτεροι, είναι βέβαιο ότι όλοι οι υπάλληλοι θα βελτιωθούν καθώς θα υπάρχει αποτελεσματικότερη διοίκηση ανθρωπίνων πόρων, σοβαρότερος έλεγχος και θα μπορούσε επιτέλους να αναδειχθεί η χρησιμότητα της εφαρμογής στην πράξη της στοχοθεσίας κατά τμήμα αλλά και ατομικά. Πιστεύουμε ότι τα αποτελέσματα όσον αφορά στη βελτίωση της απόδοσης όλων των υπαλλήλων, εξ αυτής της αιτίας και μόνο, θα ήταν πολύ καλύτερα από την οποιαδήποτε αξιολόγηση όπως γνωρίσαμε ως σήμερα.


Σε συνέχεια των ανωτέρω θέσεων καταγράφουμε τις τροποποιήσεις που προτείνουμε να εισαχθούν στο νομοσχέδιο:
Προτείνεται η τροποποίηση της παρ.1α, του άρθρου 85, του Ν.3528/2007 που θα εισαχθεί με το νέο νόμο να διαμορφωθεί ως ακολούθως:
…….δδ)- Μοριοδότηση βάσει συνέντευξης και γραπτής εξέτασης, η επιτυχής συμμετοχή στην οποία αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για το δικαίωμα αίτησης υποψηφιότητας για κατάληψη θέσης ευθύνης. Η γραπτή εξέταση αφορά μόνο στην κατάληψη θέσεων προϊσταμένων Διεύθυνσης ή αντίστοιχου ή ενδιάμεσου (μεταξύ Διεύθυνσης και Τμήματος) επιπέδου οργανικής μονάδας ή προϊσταμένων Τμήματος, ή αντίστοιχου επιπέδου οργανικής μονάδας ή αυτοτελών γραφείων επιπέδου τμήματος ή διεύθυνσης.
εε)- Μοριοδότηση βάσει επιλογής του καταλληλότερου για τη θέση ευθύνης από τους υπαλλήλους του τμήματος ή διεύθυνσης

Προτείνεται η τροποποίηση της παρ.2, του άρθρου 85, του Ν.3528/2007 που θα εισαχθεί με το νέο νόμο να διαμορφωθεί ως ακολούθως:
2. Για την τελική μοριοδότηση ο συνολικός αριθμός των μορίων κάθε κατηγορίας πολλαπλασιάζεται με τον εξής συντελεστή, ανά θέση ευθύνης:
-Για τη θέση προϊσταμένου Τμήματος με συντελεστή βαρύτητας 20% για την κατηγορία (αα), 15% για την κατηγορία (ββ), 15%  για την κατηγορία (γγ), 25%  για την κατηγορία (δδ), 25%  για την κατηγορία (εε).
-Για τη θέση προϊσταμένου Διεύθυνσης με συντελεστή βαρύτητας 20% για την κατηγορία (αα), 15% για την κατηγορία (ββ), 15%  για την κατηγορία (γγ) και 30% για την κατηγορία (δδ), 20%  για την κατηγορία (εε)
-Για τη θέση προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης με συντελεστή βαρύτητας 20%  για την κατηγορία (αα), 20% για την κατηγορία (ββ), 20% για την κατηγορία (γγ) και 40% για την κατηγορία (δδ).
3. Ο συνολικός αριθμός των μορίων της αξιολόγησης πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 130% για αυτόν που συγκεντρώνει τον καλύτερο μέσο όρο στην αξιολόγηση των τριών τελευταίων ετών πριν από την κρίση, κατά 120% για αυτόν που συγκεντρώνει τον δεύτερο καλύτερο μέσο όρο και κατά 110% για αυτόν που συγκεντρώνει τον τρίτο καλύτερο μέσο όρο. Η ανωτέρω πριμοδότηση καταργείται εφόσον σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 4, παρ.13β δεν γίνει δεκτή από το τμήμα η κρίση του προϊσταμένου.



Προτείνεται η τροποποίηση της παρ.4β, του άρθρου 85, του Ν.3528/2007 που θα εισαχθεί με το νέο νόμο να διαμορφωθεί ως ακολούθως (κρίνουμε ότι η γνώση και η εμπειρία που αποκτιέται ήδη από τα 20 έτη υπηρεσίας, ίσως και νωρίτερα, είναι πλήρης):
…………..
- Ο χρόνος υπηρεσίας: μέχρι 300 μόρια και συγκεκριμένα για κάθε έτος υπηρεσίας 15 μόρια με ανώτατο όριο τα 20 έτη. Χρόνος υπηρεσίας μεγαλύτερος του εξαμήνου λογίζεται ως πλήρες έτος.
…………….


Προτείνεται η τροποποίηση της παρ.4δ, του άρθρου 85, του Ν.3528/2007 που θα εισαχθεί με το νέο νόμο να διαμορφωθεί ως ακολούθως (προστίθενται διατάξεις για τη γραπτή εξέταση):
δ.    Δομημένη Συνέντευξη & γραπτή εξέταση
…………………….…….
11. Η γραπτή εξέταση διενεργείται από τον ΑΣΕΠ.
12.  Η γραπτή εξέταση γίνεται με τη μορφή ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών οι οποίες κληρώνονται ηλεκτρονικά από τράπεζα θεμάτων και περιλαμβάνει τρεις θεματικές ενότητες: α) ικανότητα κατανόησης και έλεγχος αντίληψης β) γνώση του αντικειμένου του τμήματος/διεύθυνσης που επιλέγει ο εξεταζόμενος και της οργάνωσης και λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης γενικότερα γ) δεξιότητες διοίκησης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού.
13. Η εξέταση διενεργείται μία φορά το χρόνο σε εθνική κλίμακα και διοργανώνεται από τον ΑΣΕΠ. Συμμετοχή στην εξέταση δικαιούνται όλοι οι υπάλληλοι που έχουν τα τυπικά προσόντα να κριθούν ως προϊστάμενοι κατόπιν αίτησής τους προς την διεύθυνση προσωπικού του φορέα στον οποίο υπηρετούν και γίνεται ανεξάρτητα από την ύπαρξη προκήρυξης για κατάληψη θέσεων ευθύνης του φορέα στον οποίο υπηρετεί ο υπάλληλος. Δικαίωμα επανάληψης γραπτής εξέτασης δίνεται ανά τριετία οπότε και διαγράφεται ο βαθμός της προηγούμενης εξέτασης. Όσον αφορά την δεύτερη θεματική ενότητα ο υπάλληλος δικαιούται εφόσον επιθυμεί να αιτηθεί να εξεταστεί σε πλέον του ενός αντικειμένου ώστε να δικαιούται συμμετοχής σε κρίσεις των αντίστοιχων τμημάτων/διευθύνσεων. Η βαθμολόγηση είναι συγκριτική και όχι απόλυτη ώστε να εξαλείφεται η επίδραση της διαφορετικής δυσκολίας θεμάτων. Σε περίπτωση μη ύπαρξης δηλώσεων ενδιαφέροντος για κατάληψη θέσης ευθύνης η τοποθέτηση γίνεται κατά τις ισχύουσες διατάξεις με προτεραιότητα όμως αυτών που έχουν επιτύχει στη γραπτή εξέταση σύμφωνα με τα εδάφιο 4.
14. Η πρώτη θεματική ενότητα δεν λαμβάνεται υπόψη στη μοριοδότηση όμως ο εξεταζόμενος οφείλει να πετύχει βαθμολογία τουλάχιστον 25% (δηλαδή να βρίσκεται μεταξύ του 75% των καλύτερων). Οι άλλες δύο θεματικές ενότητες βαθμολογούνται με 200 μόρια έκαστη εφόσον ο εξεταζόμενος πετύχει βαθμολογία τουλάχιστον 25%.
15. Το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης έχει την ευθύνη της οργάνωσης τράπεζας ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών για όλες τις θεματικές ενότητες της γραπτής εξέτασης. Επίσης, το ΕΚΔΔΑ ανακοινώνει τις ημερομηνίες εξέτασης τουλάχιστον ένα μήνα νωρίτερα. Με ευθύνη του Διευθυντή του Ινστιτούτου Εκπαίδευσης γίνεται ηλεκτρονική κλήρωση για την επιλογή των θεμάτων της γραπτής εξέτασης από τράπεζα θεμάτων με αριθμό τουλάχιστον πενταπλάσιο από αυτών της γραπτής εξέτασης. Η τράπεζα θεμάτων τελεί υπό όρους αυστηρής εμπιστευτικότητας μεταξύ των μελών που την καταρτίζουν και οποιαδήποτε διαρροή θεωρείται βαρύ πειθαρχικό παράπτωμα.

Προτείνεται η προσθήκη της παρ.4ε, στο άρθρο 85, του Ν.3528/2007 που θα εισαχθεί με το νέο νόμο ως ακολούθως (προστίθενται διατάξεις για την ψηφοφορία μεταξύ υπαλλήλων):
………………
ε.    Επιλογή καταλληλότερου από τους υπαλλήλους
1. Σε κάθε διαδικασία επιλογής προϊστάμενου Διεύθυνσης ή αντίστοιχου ή ενδιάμεσου (μεταξύ Διεύθυνσης και Τμήματος) επιπέδου οργανικής μονάδας ή προϊσταμένων Τμήματος, ή αντίστοιχου επιπέδου οργανικής μονάδας ή αυτοτελών γραφείων ανακοινώνονται όλοι οι υποψήφιοι ανά διεύθυνση ή τμήμα και επιλέγουν οι υπηρετούντες στο διεύθυνση/τμήμα υπάλληλοι των καταλληλότερο με μυστική ψηφοφορία. Η ψηφοφορία γίνεται σε επίπεδο τμήματος, εφόσον αριθμεί άνω των 6 υπαλλήλων ή αλλιώς σε επίπεδο διεύθυνσης. Κάθε υπάλληλος επιλέγει έναν μόνο υποψήφιο τον οποίο κρίνει καταλληλότερο για κάθε διεύθυνση/τμήμα. Η ανωτέρω διαδικασία ως και την καταμέτρηση των ψήφων γίνεται σε γενική συνέλευση του άρθρου 10.
2.  Για την μοριόδοτηση του παρόντος κριτηρίου ο πρώτος σε ψήφους υποψήφιος λαμβάνει 100 μονάδες ενώ όλοι οι υπόλοιποι λαμβάνουν μονάδες ευθέως ανάλογα με τον αριθμό των ψήφων που κάθε υποψήφιος έλαβε σε σχέση με τον πρώτο.

Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή συζήτηση επί των θέσεων μας. Παρακαλούμε  για τη συνεργασία σας και την αποδοχή της καλής προαίρεσής των θέσεων μας.
Διεκδικούμε επιτελούς ένα αυστηρό μεν αλλά δίκαιο και αξιοκρατικό σύστημα επιλογής προϊσταμένων και αξιολόγησης.

Σύλλογος Εργαζομένων στους Ο.Τ.Α. Νόμου Χαλκιδικής