powered by Agones.gr - livescore

Τρίτη

Αυτόµατοι πωλητές αλλάζουν την αγορά στα νωπά προϊόντα

Καινούργια κατάσταση διαµορφώνουν στη διάθεση των νωπών αγροτικών προϊόντων οι λύσεις αυτόµατων πωλητών που υιοθετούνται µέρα µε τη µέρα σε όλο το φάσµα της παραγωγής. Ειδικά στην Ελλάδα, µετά το success story στο γάλα, η ιδέα των ATM’s επεκτείνεται και σε προϊόντα όπως το ελαιόλαδο,
το κρασί, τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά. Στη Γαλλία ήδη οι
αυτόµατοι πωλητές ανέλαβαν και το κρέας, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της Agrenda.
Μέχρι πρότινος υπήρχαν αυτόµατοι πωλητές για σνακ, καφέδες, αναψυκτικά, όµως αν και δεν πρόκειται για νέα τάση – καθώς ήδη µετρά 128 χρόνια ζωής– αυτός ο τρόπος διάθεσης τροφίµων κερδίζει συνεχώς µερίδια αγοράς και φιλοδοξεί να δώσει νέα εµπορική διέξοδο σε παραγωγούς οπωροκηπευτικών και µεταποιητές αγροδιατροφικών προϊόντων. Αυτού του είδους τα µηχανήµατα φαίνεται µέχρι στιγµής ότι βρίσκουν πρόσφορο έδαφος σε σχολεία, πανεπιστήµια, νοσοκοµεία, γραφεία και επαγγελµατικούς χώρους.

Μιμητές σε όλη την Ελλάδα βρίσκει το εγχείρημα του ΘΕΣγάλα


Αυτόµατους πωλητές προϊόντων… made in Greece όχι µόνο για γάλα αλλά και για υγρά τρόφιµα, όπως είναι το ελαιόλαδο, το κρασί ή οι φρέσκοι χυµοί «γεννά», ως επιχειρηµατική δραστηριότητα, η δυναµική που παρουσιάζουν οι πωλήσεις φρέσκου παστεριωµένου γάλακτος µέσω ΑΤΜ. 
 
Η καινοτόµα επιχειρηµατική ιδέα, που πρώτος εγκαινίασε στην εγχώρια αγορά πριν από 3 χρόνια ο συνεταιρισµός ΘεσΓάλα Πιες, όχι µόνο δικαιώνει τους εµπνευστές της -κρίνοντας κανείς κι από την επέκταση του δικτύου και στην Αθήνα- αλλά βρίσκει µιµητές και σε άλλα σηµεία της χώρας, όπου έχουν ήδη «στηθεί» ή σχεδιάζονται να λειτουργήσουν ανάλογα εγχειρήµατα.
 
Το γεγονός αυτό δεν πέρασε απαρατήρητο από την εταιρεία ΝΕ∆Α ΕΕ από τη Θεσσαλονίκη, η οποία είδε πίσω από τη δυναµική των αυτόµατων πωλήσεων µια νέα επιχειρηµατική ευκαιρία µε επίκεντρο όχι µόνο το προϊόν της πώλησης, αλλά και το µέσο. 
Άλλωστε και η ίδια η ΝΕ∆Α, σε συνεργασία µε την Οµοσπονδία Αρτοποιών και µια οµάδα παραγωγών, αναπτύσσει, στο πλαίσιο ενός cluster, ένα παρόµοιο δίκτυο πώλησης φρέσκου γάλακτος µε το σήµα «Γάλα Φ» τοποθετώντας ΑΤΜ σε αρτοπωλεία.

ΑΤΜ και στο γάλα «Γιαννιώτ’κο»
Ξεκίνησε την Πέµπτη 17 Μαρτίου η διαδικασία τοποθέτησης Αυτόµατου Πωλητή Γάλακτος (Α.Τ.Μ.) στην κεντρική πλατεία της πόλης των Ιωαννίνων από το συνεταιρισµό των κτηνοτρόφων, που παράγουν το γάλα «Γιαννιώτ’κο».  
Όπως αναφέρεται σε ανάρτηση στο facebook του συνεταιρισµού που απευθύνεται στο κοινό «Θα έχετε τη δυνατότητα να λαµβάνετε καθηµερινά φρέσκο γάλα, το οποίο παράγεται από τοπικούς παραγωγούς µε αγάπη και µεράκι».
Αξίζει να σηµειωθεί πως το µηχάνηµα λειτούργησε δοκιµαστικά τη ∆ευτέρα 21/3/2016, ενώ την επόµενη ηµέρα πραγµατοποιηθούν τα εγκαίνια στο χώρο λειτουργίας του.


Ελληνικής κατασκευής μηχανήματα που διαθέτουν έως 6 προϊόντα


Στη δηµιουργία ενός ειδικού τµήµατος κατασκευής αυτόµατων πωλητών, αντί να τους εισάγει από το εξωτερικό, προχώρησε η εταιρεία ΝΕ∆Α. «Είχαµε το κίνητρο, λόγω της ανάπτυξης του δικτύου του γάλακτος Φ, διαθέτουµε και την τεχνογνωσία κι αποφασίσαµε να κατασκευάσουµε στην Ελλάδα τον εξοπλισµό αντί να τον εισάγουµε» λέει ο επικεφαλής της κατασκευάστριας, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, και τονίζει ότι «καταφέραµε µε την παραγωγή στην Ελλάδα να µειώσουµε το κόστος κατά 30%, σε σχέση µε τις τιµές των εισαγόµενων.  
Προσθέτει δε, ότι βασική διαφοροποίηση του συγκεκριµένου πωλητή έναντι εκείνων του ανταγωνισµού στην Ελλάδα, είναι ότι µπορεί να πουλά ταυτόχρονα, από 1 έως και 3 διαφορετικά προϊόντα, ενώ µε µια µικρή προσαρµογή - επέκταση, µπορεί να φτάσει να πουλά έως και 6 προϊόντα. «Πρακτικά αυτό σηµαίνει πως στην περίπτωση του γάλακτος, για παράδειγµα, µε ένα µηχάνηµα µπορείς να πουλάς πλήρες, ελαφρύ και γάλα κακάο και να προσθέσεις και άλλα», τονίζει χαρακτηριστικά, διευκρινίζοντας ότι αυτό συµβαίνει διότι στο εσωτερικό του ΑΤΜ έχουν τοποθετηθεί διαφορετικοί ψυκτικοί θάλαµοι, µε χωρητικότητα 160 λίτρα. 
Στην ίδια λογική, ο αυτόµατος πωλητής της ελληνικής εταιρείας είναι σχεδιασµένος έτσι ώστε να µπορεί να χρησιµοποιηθεί και για την πώληση κρασιού, χυµών και ελαιόλαδου, αναφέρει ο επιχειρηµατίας. «Ουσιαστικά µιλάµε για ενός είδους τυποποίηση αυτών των προϊόντων», σηµειώνει, αλλά δεν κρύβει ότι το θεσµικό πλαίσιο, ειδικά για το ελαιόλαδο δεν επιτρέπει την πώλησή του σε µορφή χύµα και ίσως πρέπει να υπάρξει ξεκαθάρισµα του τοπίου από τις αρµόδιες υπηρεσίες, όπως έγινε και στην περίπτωση του φρέσκου παστεριωµένου γάλακτος, όπου πριν το ΘεσΓάλα το τοπίο ήταν θολό. Στο κρασί, από την άλλη πλευρά, τα πράγµατα είναι πιο καθαρά, αναφέρει ο ίδιος, διότι ήδη επιτρέπεται ήδη η πώλησή του σε µορφή χύµα και σε ασκούς.

Ντεµπούτο στην Detrop
Το πρώτο µοντέλο αυτόµατου πωλητή made in Greece έκανε «ντεµπούτο» στην 26η  ∆ιεθνή Έκθεση Τροφίµων και Ποτών «Detrop», που πραγµατοποιήθηκε από τις 26 έως και τις 29 Φεβρουαρίου στη Θεσσαλονίκη. Η τιµή του, όπως γνωστοποιήθηκε σε όσους επισκέφτηκαν το περίπτερο της ΝΕ∆Α, ανέρχεται στα 5.500 ευρώ συν ΦΠΑ και για την απόκτησή του η κατασκευάστρια εταιρεία εφαρµόζει ένα χρηµατοδοτικό πρόγραµµα που προβλέπει προκαταβολή τα 2.500 ευρώ από τον ενδιαφερόµενο και εξόφληση του υπόλοιπο ποσού σε 8 µήνες. Για τους αρτοποιούς που θα θελήσουν να τοποθετήσουν στα καταστήµατά τους ένα τέτοιο µηχάνηµα, λόγω της εµπλοκής της Οµοσπονδίας τους στην ανάπτυξη του δικτύου των αυτόµατων πωλητών του «Γάλα Φ», η Εθνική Τράπεζα, αναφέρει ο κ. Παπακωνσταντίνου, «έχει δηµιουργήσει επί τούτου ένα χρηµατοδοτικό εργαλείο, που προβλέπει τη χορήγηση δανείου έως 15.000 ευρώ, χωρίς εξασφαλίσεις και µε τετραετή περίοδο αποπληρωµής». 
Προς το παρόν, πάντως, ο νέος ελληνικής κατασκευής αυτόµατος πωλητής, βρίσκεται σε 3 αρτοποιεία του δικτύου «Γάλα Φ» στη Θεσσαλονίκη.


Ψωµί και κρέας στη Γαλλία
Έλλειψη στις αγαπηµένες τους µπαγκέτες δεν θα αντιµετωπίσουν ποτέ οι Παριζιάνοι αφού τις προµηθεύονται 24ωρες την ηµέρα και από αυτόµατα µηχανήµατα. Τώρα θα µπορούν να προµηθεύονται λουκάνικα και φιλέτα. Η τολµηρή επένδυση του καταστήµατος “L’ami Txulette”, ύψους 40.000 ευρώ, περιλαµβάνει ένα αυτόµατο µηχάνηµα που διαθέτει κρεατικά σε αεροστεγείς συσκευασίες (λουκάνικα, µπριζόλες, φιλέτα, ζαµπόν κ.α.). 

Υγιεινά σνακ στις ΗΠΑ
Η αρχή για τη στροφή των αυτόµατων πωλητών σε υγιεινές επιλογές έγινε στην πόλη Γκλέντεϊλ της Αριζόνα, όπου φιλοδοξούν το 100% αυτών των µηχανηµάτων να πωλούν υγιεινά σνακ, φυσικούς χυµούς, γιαούρτια, φρέσκα φρούτα, σαλάτες και νερό. Επιπλέον, το υπουργείο γεωργίας των ΗΠΑ (USDA) αποφάσισε από 1η Ιουλίου 2014 να θέσει υψηλά πρότυπα στα τρόφιµα που πωλούνται µέσω αυτών πωλητών στα σχολεία µε σκοπό να διαφυλάξει την υγεία των µαθητών.
Το πρώτο αυτόµατο µηχάνηµα για τηγανητές πατάτες µε την επωνυµία «Corner Chips» τοποθετήθηκε έξω από σουπερµάρκετ στο Μόλενµπεκ των Βρυξελλών.

Μπανάνες από Ιαπωνία και φρέσκα φρούτα στην Αυστραλία
Μετά την επιτυχία του αυτόµατου πωλητή µπανάνας «BananaBar», λανσαρίστηκε για πρώτη φορά το 2014 ο πωλητής για φρέσκα µε φρέσκα εποχιακά φρούτα «Fruitbar» στο νοσοκοµείο RBWH του Μπρίσµπαν στο Κουίνσλαντ της Αυστραλίας. Στην 1η εβδοµάδα λειτουργίας του το FruitBar πρόσφερε σταφύλια Red Crimson Seedless, µανταρίνια, ντόπια ακτινίδια και φράουλες, ντοµάτες, αχλάδια, µήλα ποικιλίας Jazz/ Granny Smith/Pink Lady, αβοκάντο και µια ποικιλία αυστραλέζικων ψηµένων ξηρών καρπών.
Επίσης, η Dole είχε ήδη προµηθεύσει µε αυτόµατους πωλητές µπανάνας την Ιαπωνία από τον Ιούλιο του 2010. Οι Ιταλοί τέλος έχουν µηχανήµατα και για πίτσες. 


Επένδυση από την Del Monte


Ήδη από το Σεπτέµβριο του 2009 η Fresh Del Monte Produce επενδύει στην ανάπτυξη του δικτύου της µε αυτόµατους πωλητές που πουλούν νωπά και φρεσκοκοµµένα φρούτα και λαχανικά στις νοτιοανατολικές ακτές των ΗΠΑ. Αρχικά η νέα αυτή σειρά δοκιµάστηκε στο Ιλινόις και στη Φλόριντα σε γυµναστήρια, σχολεία, ινστιτούτα και γραφεία και επόµενος σταθµός ήταν το Σικάγο. Εκτός από µπανάνες οι αυτόµατοι πωλητές της Fresh Del Monte πωλούν και ανανάδες, σταφύλια, µήλα, καρότα, σέλερι και ντοµάτες. Τέλος, µε τη σειρά της η Dole έχει βάλει τους αυτόµατους πωλητές µπανάνας στην Ιαπωνία από το 2010.

ΤΗΣ ΦΑΝΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ & ΤΗΣ ΛΙΛΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ



ΤΟΥ ΛΕΩΝΙ∆Α  ΛΙΑΜΗ
www.agronews.gr